Υγεία & Ευεξία! Ο καθημερινός σας σύμβουλος για την υγεία, την ομορφιά και την ψυχολογία!

Το κολυμπι θεραπευει... Τι να κανετε και τι να αποφυγετε;

Ποιο είναι το κατάλληλο στυλ κολύμβησης για αρθρίτιδα, οσφυαλγίες, αυχενικό σύνδρομο;

 

Όλοι οι γιατροί και οι φυσικοθεραπευτές συνιστούν το κολύμπι στη θάλασσα για όλες τις μυοσκελετικές παθήσεις (αρθρίτιδα, οσφυαλγίες, αυχενικό σύνδρομο). Κι αυτό γιατί η θάλασσα προσφέρει ιδεώδεις συνθήκες λόγω της άνωσης, με αποτέλεσμα οι κινήσεις να γίνονται εύκολα και ευχάριστα. Ποιο στυλ όμως κολύμβησης συνίσταται για κάθε πάθηση; Τι πρέπει να κάνετε και τι να αποφύγετε πριν και κατά τη διάρκεια της κολύμβησης;

 

Είναι γνωστό ότι το κολύμπι θεωρείται ένας από τους καλύτερους τρόπους άσκησης, καθώς γυμνάζει όλο το σώμα αρμονικά και ομοιόμορφα, χωρίς να δίνεται έμφαση μόνο σε ένα μέρος του, όπως γίνεται με άλλα αθλήματα. Το γεγονός ότι η εκγύμναση γίνεται στο νερό και μάλιστα το θαλασσινό, έχει ένα επιπλέον πλεονέκτημα, το γεγονός ότι μειώνει τις έντονες καταπονήσεις του σώματος εξαιτίας της άνωσης.

 

Οι τεχνικές κολύμβησης

Τέσσερις είναι οι βασικές τεχνικές κολύμβησης:

- το ελεύθερο ή αλλιώς γνωστό ως κρόουλ,

- το ύπτιο,

- το πρόσθιο

- και η πεταλούδα.

Γνωρίστε ποιες μυϊκές ομάδες γυμνάζει η κάθε μία, για ποιες παθήσεις συνίσταται και για ποιες αντενδείκνυται. Πριν όμως αρχίσετε το κολύμπι, καλό θα ήταν να ξεκινήσετε μία προετοιμασία του σώματός σας από τη στεριά, κάνοντας κάποιες δυναμικές και διατακτικές ασκήσεις που θα διευκολύνουν την κολύμβηση και θα σας χαρίσουν αυτοπεποίθηση. Με αυτόν τον τρόπο θα προετοιμάσετε το μυοσκελετικό σας σύστημα και έτσι θα αποφύγετε πιθανούς μικροτραυματισμούς ή άλλα προβλήματα. Να έχετε επίσης υπόψη σας, ότι δεν θα πρέπει να υπερβάλλετε ούτε στο χρόνο κολύμβησης ούτε στην ένταση του ρυθμού, για να μην καταπονήσετε το σώμα σας. Το ιδανικό είναι να αυξάνετε αργά και σταδιακά τόσο το ρυθμό όσο και τη χρονική διάρκεια.

Τέλος, θυμηθείτε κάτι πολύ σημαντικό. Πριν αποφασίσετε να βουτήξετε στη θάλασσα, θα πρέπει να έχουν προηγηθεί τουλάχιστον 3 έως 4 ώρες από το τελευταίο σας γεύμα.

 

Ελεύθερο ή κρόουλ

Είναι το στυλ κολύμβησης που μαθαίνουμε από την παιδική μας ηλικία. Αποτελεί ιδανική άσκηση για την εκγύμναση των μυών του θώρακα, των κοιλιακών και των ραχιαίων, τονώνει το καρδιαγγειακό και καρδιοαναπνευστικό σύστημα και γυμνάζει επίσης τα χέρια, την ωμοπλάτη και τα πόδια.

 

Για όλους αυτούς τους λόγους, συνιστάται σε άτομα που πάσχουν

- από ήπιες αρθρίτιδες, όπως σπονδυλοαρθρίτιδες, οστεοαρθρίτιδες κ.λπ. καθώς και σε οσφυαλγίες μυοσυνδεσμικού τύπου.

Αντιθέτως, το στυλ αυτό κολύμβησης αντενδείκνυται σε άτομα που βρίσκονται

- στην οξεία ή υποξεία φάση οποιουδήποτε μυοσκελετικού προβλήματος και κυρίως σε άτομα που βρίσκονται στο οξύ στάδιο αυχενικού συνδρόμου ή περιαρθρίτιδας ώμου.

 

Ύπτιο

Το ύπτιο στυλ κολύμβησης γυμνάζει τους κοιλιακούς, τους ιερονωτιαίους, τους γλουτιαίους, τους μηριαίους, τους τετρακέφαλους, καθώς και τις μυϊκές ομάδες των άνω άκρων, των ώμων και της ράχης. Επίσης, δίνει στο σώμα σωστή γράμμωση και η αναπνοή του είναι πιο εύκολη από αυτή του κρόουλ.

Συνιστάται σε άτομα που πάσχουν

- από χρόνια οσφυαλγία, που έχουν κακώσεις στα γόνατα, τα ισχία και την ποδοκνημική και όσους υποφέρουν από αυχενικό ήπιας μορφής.

Αντιθέτως, θα πρέπει να αποφεύγουν αυτό το είδος όσοι υποφέρουν

- από οξείες μορφές αυχενο-ωμο-βραχιόνιου συνδρόμου και από οξείες παθήσεις όπως για παράδειγμα οσφυο-ισχιαλγίες, ριζίτιδες και άλλες φλεγμονώδεις καταστάσεις του μυοσκελετικού συστήματος.

 

Πρόσθιο

Το πρόσθιο στυλ δυναμώνει τους μυς του θώρακα, κάνει ευλύγιστη τη σπονδυλική στήλη και συσφίγγει κυρίως το επάνω μέρος του σώματος. Γι’ αυτό, είναι κατάλληλο για άτομα που έχουν δύσκαμπτες αρθρώσεις και δεν πρέπει να τις καταπονούν απότομα. Έτσι, το πρόσθιο κολύμπι αποτελεί ιδανική άσκηση

- για όσους πάσχουν από αρθρίτιδες, ισχιαλγίες, ραχιαλγίες και περιαρθρίτιδες, κύφωση και σκολίωση.

Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να το αποφεύγουν εκείνοι

- που έχουν δύσκαμπτο αυχένα και σπονδυλολίσθηση σε οποιαδήποτε μοίρα της σπονδυλικής στήλης.

 

Πεταλούδα

Είναι ο δυσκολότερος τρόπος κολύμβησης κι αυτό γιατί συμμετέχει και ο κορμός στην προσπάθεια της όλης κίνησης. Πήρε το όνομά του από την ομοιόμορφη κίνηση των χεριών, που μοιάζει με πεταλούδα. Το στυλ αυτό είναι κατάλληλο για όποιον θέλει να γυμνάσει

- το θώρακα, τους μηρούς τους ώμους, τους βραχίονες, τους πνεύμονες αλλά και την καρδιά.

 

Σε περιπτώσεις ατόμων που υποφέρουν από προβλήματα υγείας σπάνια συνιστάται, από τη μία επειδή δεν γνωρίζουν όλοι τη συγκεκριμένη τεχνική και από την άλλη επειδή δεν κάνει καλό σε άτομα που πάσχουν από μυοσκελετικές παθήσεις. Τα μόνα άτομα που μπορούν να εφαρμόσουν αυτή την τεχνική είναι οι αθλητές που την γνωρίζουν και υπό την προϋπόθεση ότι βρίσκονται στο στάδιο της πλήρους αποκατάστασης της υγείας τους.

 

Φυσικά, ανάλογα με την κάθε ιδιαιτερότητα της κάθε πάθησης, ο γιατρός σε συνεργασία με το φυσικοθεραπευτή συνιστά την κατάλληλη τεχνική κολύμβησης, ενώ συχνά προτείνεται και ένας συνδυασμός των τεσσάρων τρόπων, ή κάποιες παραλλαγές τους, προσαρμοσμένες στις εξατομικευμένες ανάγκες του κάθε ασθενή.

 

Συχνά, συνιστώνται και κάποιες συμπληρωματικές ασκήσεις που μπορεί να γίνουν στη θάλασσα, για να εκμεταλλευτείτε στο έπακρο την ευκαιρία σας να βρίσκεστε κοντά στο πολύτιμο αυτό υγρό στοιχείο. Γι’ αυτό, καλό είναι πριν ξεκινήσετε για τις καλοκαιρινές σας διακοπές να επισκεφθείτε το γιατρό που σας παρακολουθεί ή το φυσικοθεραπευτή σας και να τους συμβουλευτείτε για τον ενδεδειγμένο τρόπο κολύμβησης.

  • Rate this item
    (0 votes)
back to top

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Υγεία & Ευεξία

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
www.ygeiaevexia.gr