Πέμπτη, 30 Ιουνίου 2022

Δ Διατροφή

Σούπερ τροφές της θάλασσας

Φανταστείτε την αντίδραση της γιαγιάς σας αν πριν από λίγα χρόνια της λέγατε ότι θέλετε να φάτε φύκια.. Ίσως κι εσείς ακόμα και σήμερα, να απορείτε και δυσπιστείτε ως προς τη νέα αυτή διατροφική συνήθεια..

Κι όμως.. Τα τελευταία χρόνια η διατροφική αξία των φυκιών έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των επιστημόνων αφού φαίνεται πως μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη στην υγεία μας.. Εγώ πάντως θα πρότεινα να «τσιμπήσουμε» μερικά.. και που ξέρετε; Μπορεί να μας γίνουν και απαραίτητα..

ΤΑ ΦΥΚΙΑ είναι πιο υγιεινά από τα λαχανικά της γης. Το να μάθετε να τα εκτιμάτε είναι μια πολύ καλή συνήθεια ενάντια σε διάφορες ασθένειες, σύμφωνα με τους επιστήμονες.

Μέχρι πριν μερικά χρόνια, τα φύκια ήταν γνωστά μόνο από τους τολμηρούς χορτοφάγους. Όμως η χρήση τους στην κουζίνα είναι πολύ παλιά για τους κατοίκους των παράκτιων περιοχών της Ασίας και της Αυστραλίας, καθώς επίσης της Ιρλανδίας και της Σκανδιναβίας.

Σήμερα, κυρίως οι Γιαπωνέζοι εκτιμούν τα πολύτιμα «λαχανικά της θάλασσας». Και τα αποτελέσματα φαίνονται στην κουζίνα τους, που θεωρείται από τις πιο ελαφριές και γευστικές στον κόσμο. 

Υγιεινά ακόμη κι από τη μολυσμένη θάλασσα

Ο λαός του Ανατέλλοντος Ηλίου ανήκουν σε εκείνους με τα πιο χαμηλά ποσοστά παχυσαρκίας, καρδιαγγειακών παθήσεων και όγκων. Συγκεκριμένα, ερευνητές του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ δήλωσαν ότι στην Ιαπωνία το ποσοστό των γυναικών που πάσχουν από καρκίνο του στήθους αποτελεί το ένα έκτο σε σχέση με εκείνο των γυναικών στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Αποτέλεσμα, σίγουρα μιας υγιεινής διατροφής, συστατικό της οποίας τα φύκια κατέχουν μια σημαντική θέση.

Επίσης, κι άλλες επιστημονικές μελέτες αποδεικνύουν ότι τα φύκια είναι μια τροφή πλούσια σε ευεργετικές ιδιότητες και με υψηλή αποτοξινωτική δράση.

Το παράδοξο, επίσης είναι πως, αν και αναπτύσσονται σε θαλάσσιο περιβάλλον (το οποίο είναι συχνά μολυσμένο) δεν απορροφούν τοξικές ουσίες, όπως μόλυβδο ή υδράργυρο, αντίθετα με άλλες μορφές θαλάσσιας ζωής όπως τα πιο μεγάλα ψάρια.

Βοηθούν στην πέψη

Τα φύκια έχουν την ικανότητα να ενεργοποιούν τα ένζυμα του ήπατος, ουσίες που διαδραματίζουν έναν αναντικατάστατο ρόλο στη διαδιακασία της πέψης των τροφών. Επομένως, βοηθούν τον οργανισμό να αποβάλλει τις τοξικές ουσίες που προσλαμβάνει από διάφορα τρόφιμα και από το περιβάλλον. Κινέζοι ειδικοί απέδειξαν ότι τα φύκια Kombuπεριέχουν ουσίες όπως η ισταμίνη, που βοηθά να διατηρείται υπό έλεγχο η αρτηριακή πίεση, ενώ τα nori αναπτύσσουν μια προστατευτική δράση στη βλεννογόνο του στομάχου, προλαμβάνοντας το έλκος.

Δραστικά κατά της γήρανσης

Tα φύκια αποτελούν ένα ορυχείο φυτοχημικών, δηλαδή ουσιών στις οποίες αναγνωρίζονται προστατευτικές και θεραπευτικές ιδιότητες. Περιέχουν, για παράδειγμα, βιοφλαβονοειδή, ισοφλαβόνες και πολυφαινόλες, στοιχεία που βρίσκονται και στα μπαχαρικά, στο κόκκινο κρασί και στη σόγια. Ασκούν μια ισχυρή αντι-γηραντική δράση καταπολεμώντας την οξειδωτική δράση των ελεύθερων ριζών που παράγονται κατά τη διάρκεια της ίδιας της ζωής του οργανισμού. Γι΄αυτό λοιπόν οι διατροφολόγοι συνιστούν την τακτική πρόσληψή τους για την πρόληψη κάθε είδους ασθένειας, από τις φλεγμονές στην αρτηριοσκλήρωση και από τους όγκους, στις συνηθισμένες διαταραχές της εμμηνόπαυσης.

Έτσι, το δέρμα είναι πιο προστατευμένο

Αξιοσημείωτη είναι και η συνεισφορά τους σε βιταμίνη Α, μια ουσία που προστατεύει την υγεία του δέρματος και των βλεννογόνων και βοηθά στη διατήρηση της υγιούς όρασης. Το περιεχόμενο αυτής της βιταμίνης σε μερικά φύκια -ειδικά στα νόρι- είναι περίπου δέκα φορές μεγαλύτερο από αυτό ενός αυγού. Άριστη είναι επίσης και η ποσότητα των βιταμινών της ομάδας Β και συγκεκριμένα της Β12 που βρίσκεται σε μέτριες δόσεις σε κρέας, συκώτι, αυγά και γαλακτοκομικά.

Υγιή και γερά οστά

Τα φύκια περιέχουν επίσης και βιταμίνη C, που είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος του οργανισμού καθώς και για την κυκλοφορία του αίματος. Τα φύκια περιέχουν και βιταμίνη D, πολύτιμη γιατί ευνοεί την απορρόφηση του ασβεστίου από τα οστά, καθώς βρίσκεται μόνο σε ίχνη σε τρόφιμα όπως το ψάρι, τα αυγά, ή τα γαλακτοκομικά. Το να εντάξουμε λοιπόν τα φύκια στη διατροφή μας, βοηθά επομένως στο να κτίσουμε ένα γερό και υγιή σκελετό, καταπολεμώντας την οστεοπόρωση.

Περιέχουν σίδηρο, περισσότερο από το σπανάκι

Όσον αφορά στα μεταλλικά άλατα, σύμφωνα με τους ειδικούς, τα φύκια διαθέτουν από δέκα έως είκοσι φορές περισσότερο από τα λαχανικά της γης, ανάλογα με το είδος. Ο σίδηρος για παράδειγμα, που είναι το κύριο συστατικό του αίματος, στα φύκια περιέχεται σε μια δόση από πέντε έως δέκα φορές περισσότερο από το σπανάκι και σε μια μορφή που αφομοιώνεται πιο εύκολα από τον οργανισμό, χάρη στην παρουσία της βιταμίνης C. Από την άποψη αυτή, τα φύκια είναι ιδανικά για όλους τους χορτοφάγους. Πράγματι, όποιος δεν τρέφεται με κρέας μπορεί να έχει προβλήματα έλλειψης σιδήρου.

Πλούσια σε ιώδιο

Υψηλή είναι και η περιεκτικότητά τους σε ασβέστιο (οχτώ έως δεκατέσσερις φορές περισσότερο από το γάλα). Αλλά το μεταλλικό στοιχείο στο οποίο υπερέχουν είναι το ιώδιο, ένα άλας απαραίτητο για την υγεία του θυρεοειδή, του αδένα που ρυθμίζει ζωτικές λειτουργίες του οργανισμού, από το μεταβολισμό στην παραγωγή των ορμονών. Η ανάγκη για ιώδιο είναι μεγαλύτερη κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας και της εγκυμοσύνης.

Να αποφεύγονται αν πάσχετε από υπερθυρεοειδισμό

Μόνο σε μια περίπτωση μπορεί να βλάψουν. Προσοχή στα φύκια αν πάσχετε από υπερθυρεοειδισμό, δηλαδή την υπερβολική λειτουργία του θυρεοειδή, προειδοποιούν οι ειδικοί. Σ’ αυτή την περίπτωση είναι καλύτερα να τα καταναλώνετε με μέτρο και αφού το έχετε συζητήσει με το γιατρό που σας παρακολουθεί.

Οδηγός για αρχάριους στην απόκτηση

Στο εμπόριο υπάρχουν διάφοροι τύποι φυκιών που μαγειρεύονται και καταναλώνονται με διαφορετικό τρόπο. Ορίστε πώς να προσανατολιστείτε:

Agar agar

Είναι ιδανικό για την παρασκευή γλυκών. Έχει πράγματι μια ζελατινώδη συμπαγή υφή που μετατρέπεται σε ένα άριστο πηκτικό για πουτίγκες, ζελέδες, μαρμελάδες ή επικαλύψεις σε τούρτες με φρούτα. Χρειάζεται να ετοιμάσετε ένα μίγμα με νερό και φύκι το οποίο στη συνέχεια βράζετε. Μόλις κρυώσει τείνει να πυκνώνει.

Νοri

Είναι το φύκι που χρησιμοποιείται περισσότερο στην ανατολίτικη κουζίνα. Έχει πλατιά φύλλα που βοηθούν στην προετοιμασία του σούσι. Στην Αγγλία, όπου είναι γνωστό και με το όνομα «μαρούλι της θάλασσας», το Νόρι καταναλώνεται σαν γαρνιτούρα σε ψητό μπέικον ή βραστό ψάρι, αφού ανακατευθεί με αλεύρι και βρώμη και στη συνέχεια τηγανιστεί.

Κombu

Διαθέτει την πιο ξεχωριστή γεύση και ενδείκνυται για την παρασκευή ζωμών και ριζότων, καθώς και για πιάτα με όσπρια και δημητριακά. Βρίσκεται σε μορφή αποξηραμένων μπαστουνιών ή κομμένο σε λωρίδες ή ακόμη και σε σκόνη. Πριν το χρησιμοποιήσετε, είναι καλό να το αφήσετε για μερικές ώρες να μουλιάσει. Αν προστεθεί σε σούπες οσπρίων τις κάνει πιο εύπεπτες.

Αrame

Αποτελεί μία από τις πιο χρησιμοποιημένες ποικιλίες, γιατί είναι τρυφερό και έχει διακριτική γεύση. Μεταξύ άλλων, είναι το πιο πλούσιο σε ιώδιο: 100γρ. περιέχουν 300mg. Ιωδίου. Μπορεί να προστεθεί σε σαλάτες, λαχανικά στον ατμό, πιάτα με βάση τη σόγια. Πριν το χρησιμοποιήσετε, είναι καλό να το αφήσετε για μισή ώρα να μουλιάσει.. Στη συνέχεια μπορείτε να το σοτάρετε στο τηγάνι.

Dulse

Είναι αυτό που χρησιμοποιείται περισσότερο στη Δύση, γιατί μοιάζει με την κανονική πράσινη σαλάτα. Στο εμπόριο βρίσκεται σε αποξηραμένη μορφή. Αφήστε το να μουλιάσει μέχρι να γίνει τρυφερό. Σ’ αυτό το σημείο μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε σε μια φρέσκια σαλάτα, ή ψητό σε σούπα.

Wakame

Αυτό το φύκι χρησιμοποιείται με τρόπο παρόμοιο με το Dulse. Έχει μια διακριτική γεύση και είναι κατάλληλο για την παρασκευή δροσερών πιάτων, όπως ριζοσαλάτες με λαχανικά, γαρνιτούρες με σόγια και τοφού. Το αφήνετε να μουλιάσει σε νερό πριν το καταναλώσετε.

 

Διαβάστε ακόμη στην κατηγορία Διατροφή...

Διατροφή συνέχεια...